Jaha, där ser man

 
Min fråga.

Min häst har helt plötsligt fått vit päls vid ögat. När jag fick honom så hade han brun päls men han började få vit päls precis intill ögat när hösten började!
Ibland blir det ju så att hästen river sig någon stans och sen växer det ut vit päls men jag har aldrig sett att han har faft något sår där. Vad kan det bero på att han hetl plötsligt får vit päls istället för brun ?

...

Svar från en veterinär
Hej Therese,

Den vanligaste orsaken till vit päls runt ögönen är vitiligo. Denna sjukdom förvandlar färgade hår till vita. Hos häst ses det vanligen runt ögonen. Vita området kan sprida sig långsamt till större område. Orsaken till detta är inte känd.



Det är då Knoppen som har fått vitligo som är bortfall av pigmentering i huden.

Kommentera här och gör mig glad

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0